שיפוץ מעטפת מבנה – כך תתמודדו עם מכשול הדיירים הסוררים

שיפוץ בניין משותף דורש טיפול בנושאים ובבעיות הייחודיות לנושא. אחת הבעיות המשמעותיות בכל מה שקשור לשיפוץ בבניין משותף הוא ההסכמה של כל השכנים. כלומר, אם מדובר בשיפוץ מהותי של תשתית, כל השכנים צריכים להסכים. אם מדובר בשיפוץ קוסמטי – כאן יש לשכנים זכות להטיל וטו, ואז מתחילה הבעיה.

שליכט או טיח צבעוני – האם זה נחשב שיפוץ?

אז זהו, תלוי את מי שואלים. בעיקרון, אם מדובר על שיפוץ שאיננו מהותי, אלא אסתטי, שהוא כמובן חשוב מאד מסיבות של איכות חיים וגם סיבות כלכליות של השבחת הנכס והפיכתו לאטרקטיבי, לשכנים יכולה לעמוד זכות הווטו. זה אומר שאם אין 85% הסכמה של הדיירים – שיפוץ מעטפת מבנה הופכת להיות מוטלת בספק ויתכן ותתבטל.

מה קורה אם מדובר בשיפוץ מהותי?

אם למשל צריך לעשות שיפוץ של ממש: דלת שלא נסגרת, צבע חיצוני מתקלף, הגשם נכנס ומרטיב את כל הדירות – זה שיפוץ מהותי. כאן מספיק רוב יחסי כדי לכפות על כל הבניין את השיפוץ. מדובר לפעמים על זיפות, צביעה, החלפת חזית הבניין ותיבות הדואר ועוד. אם יש צורך במסגרת שיפוץ מעטפת מבנה להחליף צינורות, לפעמים גם מצלמות אבטחה ועוד כדי לשדרג את הבניין.

החלפת צינורות, הדבקת אבנים או התקנת מצלמות תקשורת – כל אלו נחשבות שיפוץ מהותי

מה קורה אם חלק מהדיירים מתמרדים? לפעמים הקירות העקומים או הצורך להתקין מצלמת אבטחה לא מעניין אותם. צריך להעביר להם מסמך רשמי של העירייה שמסביר את החובה לעשות את השיפוץ. חשוב מאד להתקשר עם בעל מקצוע ברמה גבוהה, על מנת שישב גם הוא עם הדיירים המתמרדים ויסביר להם למה זה חשוב מאד לעשות את השיפוץ. אם יש הבדלים בין גבהי האריחים או שיש קירות עקומים זה חשוב מאד לתקן את זה, כי זה מכוער, אבל גם כי זה מסוכן, וגם כי זה הורס את התשתית, דבר שיעלה הרבה יותר בהמשך. חוק המקרקעין מחייב את בעל הדירה לשאת בחלקו היחסי בהוצאות של שיפוץ מהותי בלבד. בדרך כלל דיירים שלא רוצים לשלם, טוענים כי מדובר בשיפוץ קוסמטי בלבד. בגלל זה חשוב להביא בעל מקצוע טוב וגם להיות מצוידים במכתב של העירייה שיכריע את הכף. הרכוש המשותף הוא בחובתם של הדיירים לתרום את חלקם.

איך מבחינים בין שיפוץ בניין משותף אסתטי לשימור מהותי ותשתיתי?

כאמור, דיירים רבים נתלים בעניין כדי לא לשלם. חוק העזר העירוני קובע כי על הבניין לשמור על הרמה של האזור שלו; כלומר, אם יש גינות בכל הבניינים ברחוב, גם בבניין שלכם צריכה להיות גינה וזה לא נחשב קומסטיקה אלא שיפוץ מהותי. זה נכון גם למשל, צביעת הקיר החיצוני. כך שיתכן שבתל אביב זה לא יהיה חובה, אבל ביבנה, למשל, כן. על הדיירים הסוררים להתיישר עם הקו של כולם.

קבלן שיפוצים במרכז | קבלן שיפוצים בחולון | קבלן שיפוצים בראשון לציון | קבלן שיפוצים ברחובות

הערות מושבתות.